dimecres, 9 de maig del 2012

EUROPA HORA ZERO

EUROPA HORA ZERO

Tenim un problema. Hollande ha guanyat les eleccions i torcerà el braç de ferro d’Angela Merkel,  i  l’austeritat deixarà de ser l’única assignatura europea per donar pas als incentius de creixement. Això és la lectura de moltes persones, entre les que mi  poso jo mateix, que fem del resultat de les eleccions franceses, un bri d’esperança, una mica d’aire fresc. No obstant, em continuo resistint a ser optimista, ja que conec les diferències que ens separen dels alemanys i ells tenen la paella pel mànec perquè són el 50% de l’economia de la UE. El marc alemany versus l’euro europeu respon a una economia molt sòlida, a un país molt fort econòmicament i que és l’únic que  posseeix una xarxa industrial amb una tradició de fabricants i de docència industrial i de comerç que ve de lluny. Podria explicar la meva experiència de diferents viatges fets a Alemanya, el primer viatge quan treballava a Polifibra els anys 70 i em van enviar a fer un curset d’electrònica a la ciutat alemanya d’Erlangen a l’empresa Siemens. Quan vaig arribar a aquesta ciutat de 100.000 habitants, només baixar del cotxe vaig preguntar en anglès on era la fàbrica Siemens i el meu interlocutor, un alemany de mitjana edat, em va preguntar quina fàbrica Siemens  volia, per tot seguit respondre’m, es va girar sobre ell mateix i em va començar a assenyalar diferents edificis i en totes direccions i al mateix temps anava dient: Siemens aquí, Siemens allà, si tira per aquest carrer també hi ha Siemens, cap a l’altre carrer a l’esquerra també és Siemens, i vaig veure que Siemens era omnipresent a tota la ciutat. Vaig adonar-me’n, en aquest primer viatge i en els posteriors, de la potència industrial d’Alemanya, era l’any 1978,  feia només 33 anys que s’havia acabat la Segona Guerra mundial, i Alemanya estava dreta funcionant a tot tren i a una velocitat de creuer. Penso que Hollande, el nou president francès, no tindrà més remei que creure els dictats d’Alemanya i intentar per les bones que canviï una mica la seva moral luterana del treball per donar un bri d’esperança a la resta de països i permetre estímuls al creixement. Però atenció, el que pot passar també és que els alemanys es cansin de suportar la resta d’Europa, si això passa llavors els perdedors seran tots els europeus i si l’euro se’n va a fer punyetes i tornem a la divisa pròpia de cada país les conseqüències seran imprevisibles.



1 comentari:

  1. molt bé!
    Es pot arribar a conclusions sobradament consolidades, i si no consolidades, personals i suficientment valides per a poder-les sumar al sentir general de la població, que a dia de avui resta totalment ignorat. quina llàstima.
    Marta.

    ResponElimina